Svar: Flaske - modermælk vs. MME (babys mave)
8. november 2021
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine fine spørgsmål omkring amning, flaske, modermælk og modermælkserstatning:)
Desværre er det ikke helt så enkelt at svare på dine spørgsmål, og jeg vil naturligvis meget gerne fortæller lidt om hvorfor:)
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have, at din dreng kan tage imod en flaske, og det må du også meget gerne introducere. Det er dog vigtigt, at du ved, at jo tidligere du introducerer en flaske, altså jo yngre din dreng er, jo større sandsynlighed er der for, at han vil foretrække flasken og begynde at afvise brystet. Det spiller her også ind, hvor hyppigt du giver ham flaske - for jo mere flaske han får, jo mindre vil han die ved brystet, og jo mindre mælk vil du producere, og det vil gøre, at hans interesse for brystet falder, mens interessen for flasken øges.
Det er slet ikke sikkert, at det vil være noget som sker hos jer, det kan godt være, at du producerer masser af mælk, og din dreng er så brystglad, at en flaske dagligt ikke er noget problem og faktisk er det, som virker for jer. Men, du skal naturligvis vide, at der er en risiko for, at din amning stopper, når du begynder at give flaske.
Og så er spørgsmålet hvor hyppige flasker du an give.. og jeg tænker, at hvis han skal vænnes til at tage imod en flaske og acceptere den, når han bliver ældre, så skal han nok tilbydes flasken en gang dagligt, som et fast ritual. Det vil være med til at give ham en genkendelighed og dermed tryghed ved både at få bryst og flaske. Når det så er sagt, så er børn jo meget forskellige og nogle børn vil fint acceptere en flaske, når de bliver ældre, selvom de aldrig har fået den før, andre børn vil pludselig ikke acceptere flasken, selvom de har fået den fast fra de var ganske små... ingen ved, hvordan jeres dreng vil reagere fremover.
Med hensyn til modermælk eller modermælkserstatning, så forstår jeg godt, at du synes, det er meget omstændigt at malke ud. Det har dog den fordel, at det vil være med til at stimulere dit bryst, så din mælkeproduktion bibeholdes. Netop fordi flasken ofte vil være med til at gøre, at han spiser færre gange ved brystet, så vil udmalkning kunne stimulere i stedet og dermed være med til at opretholde mælkeproduktionen og dermed også interessen for brystet.
Samtidig så vil hans mave måske også reagere bedre på modermælk fremfor modermælkserstatning, fordi det er den mælk, som han er vant til at få, og hans mave skal derfor ikke "omstille sig" på samme måde.
Modermælkserstatning er lavet, så det kan gives til børn fra fødslen. Hvis jeres dreng er i risiko for at udvikle allergi - det er han hvis du, din mand og/eller jeres storebror har eller har haft astma, børneeksem, høfeber eller fødevareallergi - så skal I give en speciel modermælkserstatning, der sælges på apoteket. Denne erstatning gives de første fire fulde måneder. Derefter kan tilbydes almindelig modermælkserstatning, som I køber i supermarkedet - med mindre det viser sig, at han har mælkeallergi, så skal han tilbydes speciel erstatning (eller ammes) så længe han har brug for mælk.
Babys tarmsystem ændrer sig hele tiden og modnes gradvist, og når børn bliver 8-9 uger gamle, så ændrer deres afføring sig ofte. Hos ⅓ af børnene vil man ofte opleve, at afføringen bliver mere grøn, og det er helt normalt. Samtidig vil man også ofte opleve, at børn i 8-9 ugers alderen begynder at optage maden på en anden måde, og derfor begynder der at gå længere tid mellem deres afføringer. Og ja, tarmsystemet vil naturligt være lidt mere modent, når din dreng bliver 3 måneder, men det er ikke sådan, at jeg kan love dig, at dette er en skæringsdag. Han kan godt få problemer med mavekneb, selvom han bliver ældre.
Modermælkserstatning har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. De overskydende nærings- eller affaldsstoffer udskilles med urinen.
De fleste modermælkserstatninger i Danmark er fremstillet af komælk (det er derfor man skal give speciel erstatning til børn med mælkeallergi). Modermælkserstatning indholder laktose (mælkesukker) ligesom modermælk, og så indeholder det også fedt - ofte en bladning af mælkefedt og vegetabilsk fedt elller udelukkende vegetabilsk fedt. Derudover er modermælkserstatning ofte tilsat langkædede polyumættede fedtsyrer (LCPUFA), og det kan også indeholde n-3 og n-6-fedtsyrer, også kaldet omega-3 og omega-6. Man tilfører blandet andet n-3-fedtsyren DHA, fordi den har betydning for udviklingen af barnets hjerne- og nervesystem, synssans, indlæringsevne og hukommelse.
Modermælkserstatning kan derudover være tilsat pre- og probiotika, som har betydning for balancen i mave-tarm-kanalens bakterieflora. Og nogle forældre oplever, at dette har en betydning i forhold til træge maver, altså at barnets afføring bliver mindre træg, hvis de giver denne type erstatning. I følge Sundhedsstyrelsen er der dog ikke dokumentation for at disse næringstoffer er nødvendige for barnet.
Der findes ikke dårlige erstatninger i Danmark, og kontrollen med erstatningerne og kravene til erstatninger er meget høje. Du kan derfor roligt tilbyde din dreng erstatning og vide, at han får den næring, som han har behov for. Hvilken erstatning du skal vælge, altså fra hvilken producent, afhænger dog helt af, hvad du tænker, du gerne vil give ham, hvordan du gerne vil prioritere...
Du kan i første omgang vælge at købe erstatning på brik. Modermælkserstatning på brik er UHT behandlet. Det betyder at mælken har været udsat for en varmebehandling, der giver lang holdbarhed og dræber eventuelle sygdomsfremkaldende bakterier. UHT står for Ultra Høj Temperatur, og mælken opvarmes til 135º i 1 sekund, hvorefter den nedkøles hurtigt igen. Varmebehandlingen ændrer ikke væsentligt på næringsindholdet og derfor er mælkebrikker til børn rigtig gode, men ofte også dyrere, end hvis man køber pulver og blander erstatningen selv.
Hvis I kun vil supplere med en enkelt flaske dagligt, så tænker jeg, at erstatning på brik vil være en nem løsning for jer at begynde med. Samtidig er der forældre, som oplever, at erstatning på brik virker mildere på maven... Erstatning på brik giver jer også mulighed for at se, om jeres dreng overhovedet vil være interesseret i og tage imod en flaske, uden at I bruger en masse penge på erstatning, som han måske ikke får drukket.
I kan også give ham erstatning i pulverform. Det er nødvendigt, hvis han har allergi (specialerstatning), men det er også sådan, at hvis I f.eks. gerne vil give ham et tilskud af pre- og probiotika, så skal I vælge pulver-erstatning. Varmebehandling ødelægger nemlig dette, så det er ikke tilsat brik. Der er dog mulighed for at supplere med mælkesyrebakterier ved siden af, hvis man ønsker det.
Pulverformig erstatning er billigere end erstatning på brik, og så kan man få pulvererstatninger som har en sammensætning, der kan være gavnlig, hvis det viser sig, at barnet f.eks. har problemer med forstoppelse, kolik, refluks og lignende. Der kan altså vise sig at opstå nogle udfordringer, som kan gøre, at du vil vælge en speciel erstatning, så det du starter med at give, er ikke nødvendigvis det du fortsætter med at give.
Hvis I laver erstatningen selv, er det vigtigt, at I koger vandet og afkøler det, før pulveret tilsættes. Og det er også en god idé at tilberede en flaske af gangen, så den gives så frisk som muligt.
Når I vælger en erstatning, så er det vigtigste, at I vælger "type 1", altså det der hedder modermælkserstatning, som er fuldgyldig, og som kan gives fra fødslen. Og lige nu tænker jeg som sagt, at I skal forsøge med erstatning på brik (drikkeklar), for at se om jeres dreng overhovedet vil tage imod det. I kan købe brikker stykvis og kan derfor også forsøge med lidt forskellige for at se, om han måske bedre kan lide noget end noget andet og finde ud af, hvordan han reagerer på det - og derudfra så tage en beslutning om, hvad I vil vælge.
Jeg håber, at du kan bruge alle disse tanker lidt videre - og så vil jeg også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske